Kaklets historia

Kaklets historia en berättelse om kakelutvecklingen genom tiden.

Kaklets Historia

Copyright Pronto Kakel

Kakel historia genom tiden.

Copyright Pronto Kakel Malmö.

Kaklets historia är intressant och ordet “keramik” är mindre exakt än kakel, för det kan dessutom användas som beskrivning av typer av keramiska plattor och tillämpas på vilken yta som helst av en byggnad ordet ”keramisk” kommer från det grekiska ordet “Keramos” Vilket betyder keramik, och är relaterat till ordet bränna. Keramikens ursprung historiskt sett, har varit man haft en önskan om att skapa levande utrymmen som var vackra, hållbara och användarvänliga. med detta i åtanke, har keramiska plattor gjorts av människan i 4000 år. Vackra kakel ytor har återfunnits i allt från de äldsta pyramiderna, till ruinerna av Babylon och antika ruiner i olika grekiska städer .

Genom kaklets historia har man sett att de dekorativa kakel plattor som uppfanns i Mellanöstern, där det mycket länge har haft en längre popularitet och antagit en betydligt större variation av design och utseende än någon annanstans i världen under den islamiska perioden, och sedan successivt utvecklats till vad kakel är idag, läs vidare för att förstå vad som kantat kaklets historia.

Alla metoder av kakel dekoration fördes till perfektion i Persien . Och i Europa förekom inte dekorerade kakel i allmänt bruk utanför det moriska Spanien fram till andra halvan av tolvhundratalet .

Kakel mosaik från Spanien och Portugal, tegel majolika golv under renässansen i Italien, de fajanserna i Antwerpen, utveckling av kakel ikonografi England och Nederländerna, och keramiska plattor i Tyskland är alla framstående landmärken i historien av keramiska plattor. Tekniken med kakel och klinker och dess hemligheter av hur man gjorde var säkert bevakade och muntligen överlämnat från far till son och mästare till elev, och därför sällan har mönster, utseende och detaljer i teknik dokumenterats tillräckligt utförligt och att få kompletta beskrivningar på konsten att tillverka kakel från det förflutna, där varje platta var handgjord och dessutom alltid handmålade är tyvärr för alltid förlorat.

Därmed var varje kakel eller klinker platta ett konstverk i sig. Keramiska plattor av lera plattorna gjordes för hand, i början tegel görs av att den platta leran skärs ut i bitar och läggs i formar som torkades under solen eller i ugnar som eldades med ved.

Det enda mekaniska stödet för leran var en träform i relief, som skapade ett mönster på lera plattan. Kakelplattan torkades och intrycket i formen efterämnade sitt eget mönster, efter ytterligare torkning slipades slät. Efter bildandet av denna kakelplatta, skulle dessa keramikplattor gå igenom en brännings process i en ugn under mycket hög värme för att härda kaklet och att skapa ytans glasyr.

Historiskt sett, var oglaserade kakel brända bara en gång, med glaserad kakel brändes två gånger den första bränningen bildade en kakelplatta som kallas en “bisque” eller kex (på svenska) bränningen hade sin högsta temperatur på cirka 1060 C som plattorna fixerades till storlek och form.

Efter glaseringen av kakel plattorna vid en temperatur på ca 1020- 1240 C. Appliceras glasyrdekorationen som upphettades till 750 C, temperaturen precis innan glasyren började smälta. Den moderna kakel industrin tog flera steg framåt genom att återuppliva den förlorade konsten att måla på kakel med Encaustic metoden. (Ordet Encaustic kommer från det grekiska ordet Enkaustikosvilket betyder bränna in och det momentet av värme är helt nödvändigt för att kunna kalla en kakelmålning för Encaustic). Kakel industrin genomgick en ytterligare revolution på 1840-talet genom torrpressa leran en metod som bestod av komprimering av nästan helt torr lera mellan två metal formar under mycket högt tryck att torrpressa under kakeltillverkning istället för hand med våt lera, har underlättart mekanisering av kakeltillverkning och gör det lättare för kakel industrin att skapa dekorativa mönster. Oglaserade kakelplattor ligger i färgskalan i endast naturliga färger av lera , från en ljus sand till ett rött tegel .

ENKLA glasyrer: Blyvitt, flinta, porslin, sten, och kaolin maldes till att bilda en glasyr. En genomskinlig glasyr återgav den naturliga lerfärg som ursprungsmaterialet hade och kunde målas över av en färgad dekoration. Kakel är skapade med både naturliga och artificiellt färger. En palett av färger består av glasyr och underglasyrfärger. De första glasyrerna var blå till färgen och gjordes från koppar, även turkos och ljusgrön glasyr var populära färger och olika typer av jordmetalloxider tillsättas för att skapa dessa olika färger.

Encaustic ELLER inläggningar: Denna metod var att fylla en matris av ett mönstrat kakel med vit PIPLERA innan den glaserades och brändes. De två olika lagren fixeras under bränningen .

Mosaik: Kakel i sådana färger som gult, blått, brunt, svart, turkos, grönt och vitt skars och höggs i små bitar i enlighet med en tidigare framställt ritat mönster. Dessa bitar placerades sedan nära varandra på golvet och flytande gips hälldes över för att fylla i alla fogar och luckor . efter att mosaiken torkats och härdats, hade nu ett stort stycke kakelpanel skapats, som sedan monteras på byggnadens vägg eller golv .

Handmålning: Konstnären målade fritt på en plan yta kakel . glasyren var en centimeter tjock, med handmålade dekorationer av blommor, växter, och olika geometriska mönster, exempelvis fåglar och människor . en konstruktion kan också kopieras från en originalskiss vid “pouncing”. Alternativt en man trycka dit mönstret och sedan färga det för hand .

Utskurna och modellerade kakelplattor: Varje bit är individuellt utskuren i relief eller modelleras i lera, mönstret kan vara ingraverat i kontur på ytan av plattan eller i designen ristat i relief eller kontrarelief på en trämall vilken därefter pressas in i plattan. Ibland målas kakelplattan efteråt för att understryka den tredimensionella utseende av arbetet.

Sgraffito / Graffiti: En tidig form av dekoration, är det kakel kroppen täckt med lager av glasyr som är repad av för att producera design.

LUSTRE MÅLNING: Den metalliska lyster av glaserad keramik är en mycket speciell typ av dekoration . det kan vara rött, brunt, ockra gul eller grön i utspritt ljus och visar i speglande reflektion, färgade metalliska reflexioner (blå, gul, orange, rosa… mm). Metallisk koppar och silver kolloider upplösta i olika typer av glasyrer för att kunna skapa dekorationer med mycket lyster .

Rör modellering: Rör med olika sorters mönster rullas över ytan av kakelplattan för att skapa upphöjda avgränsade linjer som skiljer de områden där olika färg önskas. Färgade glasyrer applicerades sedan. Denna teknik användes för art nouveau kakel .

Transfertryck: En kopparplåt som är graverad med ett mönster, detta mönster skall vara täckt med färg, överskottet avlägsnas och lämnar färg endast på de graverade delarna. Ett silkespapper pressades på plattan, och placerade färg sidan ner på kakelplattan silkespappret avlägsnas därefter, och färgen överförs till plattorna. denna metod var snabbare, och därför billigare än handmålning .

Läs mer om kakel på kakeltwitter.com

Öppettider i butikerna
Öppettider

Öppettider i Butiken

  • Måndag till Torsdag 10-18
  • Fredagar STÄNGT
  • Lördagar 10-14
  • Söndag STÄNGT

Fredagar tidsbokning ring 040-466460

PRONTO KAKEL

Butiker i Malmö/Vellinge Pronto_Kakel_Kontakt_QR_-_Kopia(1)
Butik i Vellinge Kontakt
Kompanigatan 29, 235 32 Vellinge Tel: 040 – 466 460, E-post: info@prontokakel.se

 

  • linkedin
  • youtube
  • Pinterest
  • Google Plus